De laatste werkdag?

25 januari 2020 - Cochabamba, Bolivia

Officieel is het vandaag, vrijdag de laatste dag van het project. Morgen vliegen we naar Santa Cruz en een paar uur later naar Lima. Deze dag was de laatste workshop en het wordt saai: weer was de werkdag goed en zinvol. De boerderij waar we nu waren was best goed georganiseerd, maar er viel toch met behulp van de koesignalen wel het een en ander te verbeteren. Leuk.

Gisteren liet ik foto's zien van cavia's. En wat denk je? Vandaag heb ik ze gegeten! Ze hadden geregeld, dat de boerin waar we vandaag waren ze zou klaar maken. Het is geen alledaags gerecht, het wordt voor speciale gelegenheden klaar gemaakt. Het proces is ook nog best uitgebreid. Ik zal de details niet allemaal vermelden, ik acht de kans dat iemand ze gaat klaarmaken vrij klein. Toch, ik moet eerlijk zeggen dat het gewoon echt lekker was. Een beetje tussen kip en wild in. Heel zacht en het schijnt nog heel gezond te zijn ook.

IMG_20200124_102508IMG_20200124_104138

IMG_20200124_110759

Na deze laatste workshop heb ik nog een presentatie gegeven over "hoe geef je adviezen" en mijn collega ging een heel ingewikkelde som uitleggen. Vervolgens kwam de evaluatie. Hendrik, de collega dus, vond het niet zo nodig. Het zou toch alleen maar positief worden... Hij heeft gelijk: de score bestond voornamelijk uit negens en tienen.. Prachtig natuurlijk, maar je moet wel in ogenschouw nemen dat deze cultuur echt anders is. Je zegt hier niet, dat je iets niet goed vindt. Hoe dan ook, ik was er wel blij mee.

Na de evaluatie werd er door een aantal mensen afscheid genomen, maar de meesten gingen mee naar een restaurant waar ons een diner werd aangeboden. We aten daar met wel 18 mensen of zo, niet zo chique als toen ik er vorig jaar was, maar wel gezellig en lekker. Ik groei hier echt vrees ik...

IMG_20200124_173150

Nu de vraagteken in de titel: er is toch nog een koe met een lebmaagdraaiing gevonden. Vorige week zou ik er een opereren, maar dat ging niet door. Ik had verteld, dat ik een andere techniek gebruik dan ze hier gewend zijn, dus dat ga ik dan toch nog morgen demonsteren.

1. Ellen:
    25 januari 2020
    Oe spannend!!! Hopelijk ben je dan wel op tijd voor vertrek!!! Succes met opereren morgen!

Ze gebruiken volgens mij ook echt heeeel veel olie. Wel een hele eer dus dat jullie cavia op het menu kregen, dat zegt genoeg over wat ze vonden van de cursus.

Goede vlucht morgen en succes met afscheid nemen!
  2. Tine:
    25 januari 2020
    Hoi Jaap, ik weet niet of ik meegegeten had.
  3. Ellen westert:
    25 januari 2020
    Succes met de operatie en een goede
    reis gewenst naar Lima!
  4. Douwe boersma:
    25 januari 2020
    Leuk om van je te lezen. Ja, waarom wel kippen en konijnen eten en geen cavia’s? Veel goeds in Peru gewenst. Een hartelijke groet vanaf de Weissensee. Ook van Binne, Wiebrand en Dik.