Ochtendwandeling.

24 januari 2020 - Cochabamba, Bolivia

Zoals meestal, sta ik vrij vroeg op, nu om iets over 6 uur en dan denk ik even aan mijn dochters die úren eerder ook al tussen 6 en 7 uur opstaan. De dag begint dan meestal met het luisteren naar een podcast: Eerst Dit. Het is een podcast van de EO en ik heb de tip van Willemijnke zowel als van schoonzus Hilly gekregen. Zou het een vrouwen ding zijn om hier naar te luisteren? Maakt me niet uit, ik vind het een goed begin van de dag!

Het luisteren doe ik dan thuis vaak met oordopjes in, terwijl ik met Cato wandel. Hier zonder Cato, maar wel met oordopjes en al wandelend. De stad is dan nog rustig. In Nederland en Duitsland is het al veel vroeger actief, dat is me in vergelijking met Spanje en Frankrijk ook al wel vaker opgevallen. Hier hetzelfde als in Spanje: de dagen beginnen later dan bij ons.

Er is een groot verschil met Nederland als je hier rondloopt. Meestal zijn de straten slecht geplaveid, de stoepen nog meer en er rijden eindeloos veel taxi's en busjes rond. De meeste auto's zijn oud tot heel oud. De gebouwen zijn ook niet al te fris in het algemeen, maar soms wel strak en blinkend. Nu zag ik inderdaad een gepoetste trap en direct daarnaast lag de matras en de lappen van iemand die daar ook "woont". Dat kan hier, armoede is gewoon en het wordt geaccepteerd zonder de mensen weg te jagen. Integendeel, er wordt vaak en veel gegeven aan mensen die bedelen of op straat verkopen.

IMG_20200123_064826

Onderweg gaat het vaak te snel om foto's te maken, helaas. Je ziet de gekste dingen. Een hele familie op een motor bijvoorbeeld: man voorop, vrouw achterop en daartussen 2 kinderen. Helm? Huh? Je ziet ook veel pickup trucks en daar kunnen ook heel veel mensen in:

IMG_20200123_141407