Rondreis dag 8, in Cuzco

4 februari 2020 - Cusco, Peru

Gelukkig voel ik me nog steeds fit en ga op tijd de stad in. Na meerdere keren de was doen in de douche, ruikt het toch minder fris, dus ik breng 2.5 kg naar de wasserij. De kapper, mijn vaste bezoek in het buitenland, wordt gek van mij en ik van hem. Hij werkt uiterst traag en maakt een boekhouder van me met een scheiding. Pfff. Als ik zijn kam afsla en mijn vingers het weer lekker warrig maak, zie je hem denken....

De stadswandeling gaat niet door? Andere tijd? Andere plaats? Peru! Ik ga wel alleen wandelen, in de regen.

IMG_20200204_081649

IMG_20200204_085400

Omdat het nat blijft, ga ik een hoop kerken in. Foto's maken mag niet, zoals je ziet.

IMG_20200204_113622

IMG_20200204_121259

De Christus figuur is zo donker, omdat hij met llamaleer is bekleed.

Yes! Het wordt zonnig!

IMG_20200204_125230

De rechtse vrouw is 2-talig, maar kan niet lezen of schrijven. Als kind hoedde ze schapen, alpacas en koeien. Nu maakt en verkoopt ze souvenirs.

De schoenpoetser is een ander verhaal. Eerst spreken we af, dat hij het voor 2 soles opknapt. Op mijn verzoek, poetst hij ze ook met vet. Tja, nu zijn het andere schoenen geworden,☹️.

IMG_20200204_143230

Ik lijk wel een militair nu. Maar de slimmerd zegt dan, dat het wel veel duurder wordt: 25 soles! Dat wordt praten, dus. Zonder gekheid is hij wel bijna een half uur bezig geweest - met een korte onderbreking ivm naderende politie - en we eindigen op 10 sol. Nu we het toch over geld hebben, ik heb super lekker gegeten: spinazie soep, runderlapjes met frites en gekookte groente voor 15 soles. ( € 3.75).

Omdat het weer tóch een poos zonnig werd, heb ik uiteindelijk nog naar Machu Pichu geboekt. Morgen vroeg weg, overnachten in Aguascalientes - nee, ik wil niet in een slaapzaal! -  dat vlak onder Machu Pichu ligt, donderdag ochtend erheen wandelen en 's avonds weer terug naar Cuzco. Deze trip is overigens wel kostbaar, maar als het monument daarvan onderhouden wordt, is dat prima. Nu alleen nog de vlucht boeken om weer terug te komen in Lima.

Goh, wat is het fijn om je weer gezond te voelen! Gracias a Diós, zoals hier vaak gezegd wordt.

1. Ellen:
    5 februari 2020
    Ha ha ik had wel een foto willen zien van je boekhouders kapsel!!!!
    Veel plezier bij Machu Pichu!!!
  2. Ellen:
    5 februari 2020
    Had je als je niet ziek was geworden de Inca trail willen lopen? Wat ik daarover lees klinkt wel heeeeel mooi!!!
    En de plaatjes van Machu Picchu zien er zeer indrukwekkend uit!!! Ben heel benieuwd wat je ervan vindt! Hopelijk blijft het droog want het regenseizoen is pas in mei weer voorbij....
  3. Jaap:
    5 februari 2020
    In februari is de Inca trail afgesloten, dus dat dilemma had ik niet. Ook ik ben erg benieuwd hoe ik het zal ervaren in de regentijd. Ik heb er al wel veel zin in.
  4. Evelyne Beentjes-de Rijk:
    5 februari 2020
    Lieve Jaap, wat fijn zeg dat je weer beter bent. Kun je weer lekker genieten. Geweldig al die mooie verhalen!
    En lijkt me leuk zo'n scheiding in je haar! 🤣 ik zie de blikken van de kapper al voor me. Geniet van je mooie reis🤩