Rondreis dag 9, Valle sagrado.

6 februari 2020 - Ollantaytambo, Peru

Voor ik met deze dag begin, nog iets wat ik steeds vergeet: vervuilde lucht! Los  van de hoogte, de uitlaten die rook en roet produceren zijn vreselijk in elke stad waar ik kom.

We gaan eerst een paar uur met de bus en stoppen af en toe voor foto's en uitleg. De enthousiaste gids weet veel en brengt het goed over.

IMG_20200205_111007IMG_20200205_153716

IMG_20200205_161618

Die terrassen zijn super vernuftig aangelegd, met drainage en irrigatie en ligging ten opzichte van de ☀️ om vaak te kunnen oogsten. Nu is het allemaal monument, maar de suppoost naast me (hoe oud?) weet nog dat de terras akkers gebruikt werden. Ook zei, dat hij grazias a Diós, werk had. Zijn  moedertaal was Quechua (de taal van de Inca's), maar zijn geloof niet.

Na de geweldige dag ging ik samen met de reisgenoot voor 1 dag een pizza eten met uitzicht op het plein.

IMG_20200205_174844

Vanaf 7 uur vertrekt de trein naar Aguascalientes, het dorp onder aan de berg Machu Pichu. Die trein is heel speciaal? Ooh, maar in het donker is het net als die van Alkmaar naar Amsterdam!

1. Lucie Herrebout:
    Mooi pap!
  2. Douwe boersma:
    6 februari 2020
    Indrukwekkend mooi wat je laat zien Jaap.
  3. Ellen:
    6 februari 2020
    Echt heel speciaal!!!! Ongelofelijk wat die Inca’s hebben bedacht en gemaakt!!!! Heel indrukwekkend!!
    Ging de reis met de trein goed? Kon je zelf nog wel wat zien onderweg of was het echt pikkedonker?

Goede doorreis morgen!!!
  4. Roediegoo:
    6 februari 2020
    wat een ervaring Jaap om daar te zijn. heel indrukwekkend lijkt mij om daar in Machu Picchu te staan. in de 16e eeuw verlaten en dan in de 18e herontdekt , wat een beschaving van de Inca's! hoe is de temperatuur daar? geniet ze en wat zal je veel aan indrukken meenemen naar de Pater................
  5. (tante) 😃Corrie:
    Prachtig, indrukwekkend!!