Eerste workshops.

16 januari 2020 - Cochabamba, Bolivia

Vandaag, woensdag gingen we voor het eerst "de boer op". Het was toch even schrikken: crisis in Bolivia. De boeren en de koeien zijn de dupe. Door de protesten en blokkades kon er geen voer gekocht worden én werd de melk ook niet opgehaald. Dus heeft de boer geen inkomsten. Nu kan er weer voer gekocht worden, maar is er geen geld.

Cochabamba ligt in een dal, overal zie je groene bergen, die je niet kunt benutten. Voer moet je zelf verbouwen of aankopen. De grond is schaars en heel duur.

IMG_20200115_090609

Het zuinige werk wordt vaak gedaan door indianen, die niet echt open staan voor contact. Tweederangsburgers? Evo Morales, de corrupte ex president heeft weliswaar veel goed dingen voor ze gedaan, maar het is niet echt leuk dat te zien. Op de foto's zie je 2 vrouwen mest schrapen.

IMG_20200115_093723

Zwaar werk is voor velen een reden coca te kauwen. Vooral op het platteland wordt het veel gedaan. Het helpt ook tegen hoogteziekte, maar daarom deed deze boeren knecht het niet denk ik. Zie je zijn wang?

IMG_20200115_093927

De workshops zelf gingen wel goed. Vrijdag moeten de cursisten hun conclusies bij ons bespreken.

IMG_20200115_093657IMG_20200115_162401

De afsluiting van het laatste bedrijfsbezoek was wel heel speciaal. We kregen wat te eten en te drinken (natuurlijk coca cola...) maar vooral: een uitnodiging voor de bruiloft van de boer! Als dat niet speciaal is... In alle bescheidenheid, heeft niets te maken met presentatie onzerzijds, maar wel met gastvrijheid hier.

IMG_20200115_165919

Zaterdag mijn schoonste overhemd aan.

1. Douwe:
    16 januari 2020
    Pap, wat een mooie verhalen allemaal! En om dit alles me te maken, is toch prachtig!! En wat fijn dat het zo goed gaat.
    Groeten van je favoriete zoon!!
  2. Ellen westert:
    16 januari 2020
    Heftig om met eigen ogen te zien dat de boeren de dupe zijn van de crisis. Vooral het machteloze gevoel wat je bekruipt omdat je eigenlijk niks kunt doen.
  3. Evelyne Beentjes-de Rijk:
    17 januari 2020
    Wat een erge situatie voor de boeren daar!
    Verdrietig dat velen coca kauwen om te verdoven maar ook begrijpelijk als er zoveel moeite is. Lastig dat je weinig kunt doen. Het relativeert ook weer je eigen leven in Nederland.
    Leuk een bruiloft! Dat zal een mooi kleurrijk en vrolijk feest worden! Veel plezier! Liefs Eef
  4. (tante) 😃Corrie:
    17 januari 2020
    Lieve zwager, wat weer een bijzondere reis. Annet heeft net de link gedeeld via WhatsApp. Dus we kunnen mee(be)leven. Geniet van alles. Liefs
  5. Douwe boersma:
    18 januari 2020
    Dat is smullen om te lezen en op de foto’s te zien wat je beleeft. Wat een verscheidenheid in deze wereld. Verscheidenheid in zoveel opzichten. Tot later.