Tweede deel van de workshops met Gods zegen :)

23 januari 2020 - Cochabamba, Bolivia

De titel is wat bijzonder geef ik toe, maar toch ervaar ik het zo.  Het was nl in meerderlei op zicht een topdag. Vorige week hadden we eerst theorie onderwijs gegeven,  de eerste 2 dagen. Daarna gingen we met de cursisten op stap naar de bedrijven om daar te analyseren met het koesignalen systeem. Vrijdag middag moesten ze in een presentatie een voorlopig advies geven. Dat viel eigenlijk een beetje tegen, de analyse was vaak wel okay, maar de conclusies en adviezen meestal niet. En wat denk je? Vandaag, nadat we maandag en dinsdag opnieuw hadden gepresenteerd, ging het heel goed. Er kwamen goede analyses en goede conclusies uit. Okay, ik moest wel sturen in de structuur van de aanpak maar niet inhoudelijk, dat ging gewoon goed. Echt een opsteker!

IMG_20200122_142012IMG_20200122_100859

IMG_20200122_110941

Er zijn nog meer redenen om die zegen te noemen: vandaag zou een spannende dag worden met betrekking tot politieke onrust. Het was juist een heel rustige dag, een feestdag met veel minder verkeer en verder helemaal niets.

Als laatst bijzonderheid: we aten zoals elke dag samen met een voedingsdeskundige van één van de bedrijven die ons gevraagd hebben. Gisteren was dat Damian, vandaag Erick. Het was nog niet eerder gebeurd, maar hij haalde eerst zijn vrouw op, zodat we met zijn vieren aten. Zij zijn vegetarisch en dus aten we zo. Prima en lekker zelfs. Wat ik alleen heel opvallend vond, was dat Erick voor we gingen eten vroeg of we zouden bidden waarop hij hardop voorging in gebed. Hij dankte voor het eten, hij bad voor mensen met honger en bad ook voor ons, de vrienden uit Nederland. Mooi toch?

Al rondrijdend zie je veel leuke of bijzonder dingen, maar meestal kan ik niet gauw een foto maken. Deze fiets met hulpmotor stond vlak aan de straat waar wij op het stoplicht stonden te wachten.

IMG_20200122_145508

IMG_20200122_162203

De laatste foto is van de boerderij waar vorige week en nu weer met zoveel egards zijn ontvangen. Pablo en Maria, de twee waarvan we ook de bruiloft hebben meegemaakt. Mooi, met die bergen van 4000m op de achtergrond.

1. (tante) 😃Corrie:
    23 januari 2020
    Wat weer een bijzonder verhaal, lieve zwager.
  2. Douwe boersma:
    23 januari 2020
    Het was weer genieten van praatjes en plaatjes Jaap. Boeiend en waardevol.
  3. Ellen:
    23 januari 2020
    Wat een super toffe fiets!!! Komen wij aan met onze fietsen met trapondersteuning! Echt cool!!!!
    En wat tof lijkt me om gelijk leerrendement te zien!!!!
  4. Douwe:
    23 januari 2020
    Wat een mooie dingen maak jij daar toch mee pap! Zullen wij volgend jaar met zijn tweeën gaan...?
    Groeten van je favoriete zoon!!