Workshops, we gaan door met het tweede deel én niet alleen koeien.

24 januari 2020 - Cochabamba, Bolivia

Vandaag gingen de workshops weer heel goed. Echt een opsteker, het heeft zin wat we hier doen! Eerst praten we met het groepje over de bevindingen en vervolgens schrijven we de conclusies op: sterke punten, aandachtspunten en adviezen. Daarna gaan we naar het bedrijf en lichten alles toe.

Hoe de dierenartsen hier werken is me nog steeds niet goed duidelijk. We hadden een beetje haast om naar de eerste boer te gaan, want daar was een verlossing bezig. En ja, er was een koe aan het kalven. So what? Er was geen enkele reden in te grijpen. Bovendien, de dierenarts die er normaal heen gaat, had niets bij zich. Alleen handschoenen...  Mijn advies was, om gewoon te wachten. Ze vonden het niet leuk, maar accepteerden het wel.

IMG_20200123_104029IMG_20200123_105054IMG_20200123_105034

Nadat de boer en koeien aandacht hadden gekregen, keek ik nog eens goed rond. Schattig die cavia's. En zo veel: wat kunnen daar veel kinderen plezier aan beleven.... Kinderen? Echt niet, ze eindigen in de pan! In Bolivia is de cavia een lekkernij die bij speciale gelegenheden wordt gegeten. Heel lekker en gezond, beweren ze.....

De tweede sessie van de dag was op een ander bedrijf, heel ver rijden. Om die reden besloten we om de discussie ook op het bedrijf te doen. Dus, hup het whiteboard in de pickup en gaan. Vast binden? Wao, blijft wel liggen hoor. Maar wél een zinvol gesprek.

IMG_20200123_151706

1. Ellen:
    24 januari 2020
    Ik ga je verhalen straks missen!!!! Zo leuk om iedere dag een stukje te lezen over wat je ziet en beleefd!
  2. Ellen:
    24 januari 2020
    Maar eh pap, dan zou ik er nog wel werk van maken om ergens cavia te eten! Of ben je daar niet zo nieuwsgierig naar? 😜