Nu écht de laatste werkdag!

26 januari 2020 - Cochabamba, Bolivia

Zoals gezegd zou ik zaterdag ochtend een koe opereren volgens een prima techniek die ze hier niet beheersen. Een lebmaag operatie, best simpel eigenlijk. Ik was niet gespannen voor de operatie, maar wel voor de koe. Zou de diagnose kloppen? Zou de koe geschikt zijn om te opereren?

Beide antwoorden waren gelukkig ja, hoewel de koe al echt mager was. De operatie verliep zoals gepland. Leuk om te doen, leuk ook om iets heel praktisch te leren. Maar toch, eigenlijk is de cursus, die gericht is op preventie, veel belangrijker. In dat kader schiet me opeens te binnen, dat de boerin van gisteren, van de cavia's, de plaatselijke dierenartsen een beetje onder uit de zak gaf. Waarom doen jullie niet aan preventie, omdat je meer verdiend aan de injecties?!? Ook leuk om te horen! Er waren een stuk of geïntegreerde dierenartsen, eentje heeft echt mee geopereerd. Maar vooral de boer, die was zo blij en dankbaar. Ik moest echt terug komen. Mooi.

IMG_20200125_100020IMG_20200125_113452

Na afloop gingen we weer met een groot koppel samen eten. Wat denk je? Nu gingen we lang lama proberen. Hier heet ie overigens llama, wat uitgesproken wordt als jama. Weer heel lekker en gezellig.

IMG_20200125_121725

Tot slot nog een biertje met Hendrik, maar zelf wilde ik liever wat rondlopen. Dat heb ik daarna nog snel even gedaan. Mijn favoriete plein nog een keer opzoeken.

Reizen is fantastisch, maar vliegen en wachten op die vliegvelden.... Nee, niet echt mijn hobby. Alleen bij het stijgen zie je soms iets leuks. Cochabamba ligt in een dal, de bergen eromheen zijn ongeveer 4000 m hoog. Het dal is 2500m boven zee nivea.

IMG_20200125_191758

Na een korte vlucht van Cochabamba van Santa Cruz moeten we uren wachten om daarna die te gaan naar Lima.

1. Douwe boersma:
    26 januari 2020
    Wat heb je mooie dingen gedaan Jaap.
  2. Gepke Dam:
    26 januari 2020
    Wat heb je veel gedaan en meegemaakt! Met veel plezier alle verhalen gelezen, je kunt zo beeldend vertellen, alsof we er bij waren. Nu nog genieten van een vakantie. ❤️
  3. Ellen:
    26 januari 2020
    Wat heb je trouwens een schattig hoedje op pap!!!!

Dat eten op dat ene bord lijkt wel zwart🤔☺️
  4. Ellen:
    26 januari 2020
    Ben heel benieuwd wat je in Peru gaat beleven! Goede tijd daar maar eerst maar eens lekker slapen na zo’n lange en vermoeiende reis.
  5. Wipke van Veen-Dijkema:
    27 januari 2020
    Vliegen gaat snel , alleen de wachttijd daarvoor is vermoeiend. Leuke verhalen Jaap! We hebben door jouw reisverslagen een prachtig beeld gekregen van Bolivia. Geniet maar van Lima en alvast een prettige terugvlucht.