Lima: doodmoe en daarom saai en niet lezenswaard. Sla gerust een keertje over....

27 januari 2020 - Miraflores, Peru

Doodmoe is misschien overdreven, maar zó voel ik me. Nadat we gisteren, zaterdag dus, nog best een drukke dag hadden, begon de reis 's middags om 16.30 uur. We werden opgehaald van het hotel, zodat we 2 uur voor vertrek op het vliegveld waren. Om ongeveer 19 uur vlogen we naar Santa Cruz waar we pas om 4.45 vertrokken. Omdat dat een internationale vlucht was, moesten we daar om 1. 30 inchecken. Dus.. omhangen op het vliegveld. In Lima landden we om ongeveer 6 uur, er is weer een uur tijdsverschil met Bolivia, want de vlucht duurde ongeveer 3.5 uur.

Het hotel hebben we prima kunnen bereiken met een Uber-taxi. Dat werkt echt super. We, omdat Hendrik vroeg of hij nog met mee mocht. Zijn vlucht naar Nederland zou om 21 uur zijn. Nog een nacht in een vliegtuig...  De chauffeur was heel aardig en via hem hoorde ik ook, waarom de wijk waar ik een hotel nam veilig is. Overal las en hoorde ik, dat het district Miraflores veel vriendelijker is én veiliger dan de andere. Overigens, een wijk of district kan wel meer dan een miljoen inwoners hebben, Lima totaal heeft ongeveer 13 miljoen inwoners. Maar goed, waarom? De boeven en zakkenrollers kunnen toch ook naar die wijk gaan, als daar juist alle toeristen heen gaan?? Het werkt anders: een rijke wijk heeft inwoners die veel meer lokale belasing betalen zodat er veel meer beveiligers / politie is. En dat zie je inderdaad.

IMG_20200126_173023

Het  hotel is heel simpel maar redelijk schoon. Ik had vooraf al gevraagd, of ik mijn koffer hier kon laten, en dat was geen probleem. Dus als ik op reis ga, neem ik een rugzak mee en de koffer laat ik hier. Redelijk schoon, maar hoe leuk is het om in een lift te stappen waarvan het licht het niet doet? En qua veiligheid lijkt het wel een bank,,,  De service is prima: toen ik vroeg om een koelkast, stond er een half uur later ééntje in mijn kamer. Top.

IMG_20200126_190744

Eigenlijk was ik van plan, om niet naar bed te gaan overdag, maar ik heb het niet volgehouden. Hendrik moest wel wakker blijven, maar ik heb hem 2 uur alleen gelaten om te slapen. Ik was natuurlijk echt moe, maar had ook weer last van mijn darmen, waar het niet beter door werd. We hebben eerst een paar uur rond gelopen, lekker moe worden leek me wel wat. De oceaan was het doel, maar helaas, mist!

IMG_20200126_102443

Hendrik ging alleen zodat ik een poosje heb geslapen. Om 4 stond ik weer op en heb hem uitgeleide gedaan. Vervolgens ben ik een sim kaart gaan kopen. De verkopers van die dingen zijn allemaal en overal het zelfde: glad en zelfverzekerd. Deze ook: ik vroeg of hij dat ding erin wilde doen en wilde activeren. Moet dat, straalde hij uit... Gelukkig deed hij het wel, want de eerste sim kaart werkte  niet. Als ik het dan zelf had gedaan, had ik er uren mee gezeten.. Nu functioneert alles: mijn nummer is +51 988 168 403 maar  het is natuurlijk een tijdelijk nummer, als ik terug ben, gaat het oude weer werken.

Morgen neem ik rust en ga ik het centrum van Lima verkennen, ik denk dat ik er heen loop ( ongeveer 10 km) en terug een taxi neem. Daarna? Rondreizen als backpacker. Hoe? Tja, daar ben ik nog niet uit, Per bus is het allemaal goed te regelen én er rijden hier veilige bussen met een toilet aan boord. Maar reizen van 3 to 12 uur in een bus? Anderzijds, per vliegtuig is veel meer vervuilend én je ziet onderweg niets.

Ik denk er nog even over. Tijdens mijn tweede ronde zag ik 2 opvallende bordjes: de eerste hing op meerdere winkels, de tweede bij de kerk die afgeladen vol zat.

IMG_20200126_122053IMG_20200126_182516

IMG_20200126_182326

Bordje één zegt, dat er gisteren en vandaag ivm de verkiezingen geen drank wordt verkocht, grappig toch? Bordje 2, dat je om contact met God te hebben geen telefoon nodig hebt, wil je hem dus uitschakelen? Mooi geformuleerd.

Goed, ik heb inmiddels wat brood en bananen gegeten, het is bijna 9 uur hier en ik ga slapen! De kerkdienst van de Kapelkerk? Dat heeft geen zin nu, ik luister er morgen wel naar.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Douwe boersma:
    27 januari 2020
    Prachtig Jaap, tot de volgende keer.
  2. Evelyne Beentjes-de Rijk:
    27 januari 2020
    Leuk om op de hoogte te blijven en je te volgen
    Geniet er van zit nu bij de tandarts
    En moet gaan
  3. Evelyne Beentjes-de Rijk:
    27 januari 2020
    Lieve Jaap, wat een bijzondere belevenissen. En je beschrijft het zo mooi.
    Ik hoop dat je wat uitgeruster bent vandaag en aan je backpackreis kunt beginnen. Geniet en God bless you! ❤🙏 veel liefs van Eef
  4. Roediegoo:
    27 januari 2020
    ha die buurman, goh wat een ervaringen neem je mee in "backpacker" rugzak. reizen kan inderdaad vermoeiend zijn maar ook veel toevoegen. voor als je niet weet wat te doen in Lima heb ik nog een paar sportieve tips. stuur dit wel door naar mail en whatsapp. succes daar in Peru Jaap. saluut van je buurman Ruud. :)