De eerste week, we gaan afrekenen...

18 januari 2020 - Cochabamba, Bolivia

Eigenlijk is dat afrekenen een wat gezocht woord, maar ik wilde 2 dingen combineren. Wij hadden vandaag de laatste dag van de eerste week en de boeren kregen geld. Echt gewoon handje-contantje de afrekening van het melkgeld. Vanochtend bij aankomst bij de associatie waar we vaak starten, APL, zagen we veel politie en later kwam er een geldauto aanrijden. Daarna heb ik niets meer gezien, we gingen de boer op. Bij terugkomst, stonden er lange rijen op het terrein van de APL en voor het terrein waren tentjes opgezet waar mensen wat konden eten en drinken. Ze kregen eerst een bewijs van betaling en daarmee konden ze in de volgende rij aansluiten om geld te halen. De melkfabriek betaalt uit via deze associatie - die zijn beloning voor geleverde diensten er eerst vanaf haalt - en APL betaalt aan de boer.

IMG_20200117_114005

IMG_20200117_114046

Het melkveebedrijf dat we bezochten was het eerste waar de koeien ligboxen hadden. De eigenaar gaf ook aan, dat ze sindsdien veel minder uierontsteking had. De koeien kregen daar vers gras en dat wordt best wel simpel gehaald:

IMG_20200117_084133

IMG_20200117_104747

Zoals iedereen, ook deze boer(in) wilde graag met ons op de foto. Dat mag.

Vanmiddag hadden we een oogstmoment:  alle groepen moesten presenteren, wat ze eerder deze week gezien hadden. Tot mijn aangename verrassing hadden ze dat heel goed gedaan: foto's, soms een powerpoint presentatie en ze hadden veel nauwkeuriger gewerkt aan mijn opdrachten voor de koesignalen dan ik had gemerkt tijdens de  workshops. Leuk!

Het weekend begint: vrij. Nou ja, helemaal zeker is het nog niet, Als er een koe met een lebmaagdraaiing zou zijn, moet ik hem morgen opereren. Moet? Nee hoor, ik heb het aangeboden. Lijkt me toch wel leuk. Daarna is er in ieder geval de bruiloft en daar heb ik ook wel zin in. Dat mag niet al te laat worden, want voor maandag moet ik nog wel wat voorbereiden, maar dat komt vast wel goed. Hoe dan ook, het was geen makkelijke week. Vooral de taal heeft me veel meer moeite gekost dan ik had gehoopt en verwacht. Nee, niet makkelijk maar wel zinvol en leuk. Ja, ik ben dankbaar dat ik het kan doen en meemaken. Gracias a Dios, zoals ze hier best vaak zeggen.

1. (tante) 😃Corrie:
    18 januari 2020
    Lieve zwager,
    Boeiend wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan.